Hier zie je alle projecten die ik over de jaren heb gemaakt.

Jaar 1

1: Brug bouwen

Doordat het onze eerste training was kregen we veel vrijheid waardoor we niet heel serieus werkten maar we probeerden naar bekende bruggen te kijken en dit op kleinere schaal namaken. Wat we echter wel miste is dat de boog van de brug niet veel nut had doordat het niet op de tafel leunde maar op de onderste plaat hierdoor was onze brug niet heel realistisch.

Toen de dag kwam dat de emmer aan onze brug zou hangen, verliep het goed doordat we een heel dikke en sterke onderste houten plaat hadden gebruikt dit goed bestand was tegen één emmer met zand.

Bij dit project leerde ik kennis maken met simulaties, ook leerde ik om de werkplaats te gebruiken en onderzoek doen.

Wat ik beter wou doen voor toekomstige projecten is dat ik meer besteed aan het technische gedeelte van het project dan het creatieve gedeelte.

Dit project was een training om met O&O te beginnen. Dit project deed ik met Kalle en Chase. 

Dit project stond centraal in de bètawereld Werken en Verkeer

Dit project had geen opdrachtgever

In dit project moesten we een brug ontwerpen die over de A9 zou kunnen worden gebouwd in de nieuwe uitbouwing waar je dan een emmer aan hing en dan bleef vullen met zand totdat deze viel. Hierbij moest je vooral hout gebruiken.

Voordat er groepjes werden gemaakt moest iedereen een ontwerp voor een brug maken in een simulatie, dit deden we zodat we al wisten welke structuren wel werkten en welke niet.

 


2. Upcyclen

Dit project was het eerste project wat ik heb gedaan bij O&O en duurde dan ook langer dan de training en moest professioneler uitgevoerd worden. Ik zat in een groepje met Angelina en Jesper.

Dit project stond centraal in de bètawereld Ontwerp, Productie & Wereldhandel

Onze opdrachtgever was Kringloopwinkel de tulp

In dit project bezochten we een tweedehands winkel waar we een paar spullen moesten uitzoeken die we gingen upcyclen (afval verzamelen en verwerken om het opnieuw geschikt te maken voor hergebruik of een andere toepassing). Hierbij moest ook een stappenplan worden gemaakt zodat het eventueel vaker zou kunnen worden geproduceerd.

We hadden besloten om allemaal een eigen product te maken, ik had gekozen om van een smiley kussen een smiley masker te maken (zie foto rechts), Angelina maakten een figdet toy van een heel oude computermuis en Jesper maakte een opslagdoos in de vorm van een pringelsdoos van een oude beschuitdoos

Doordat iedereen zijn eigen ding deed zal ik alleen vertellen over het product waar ik aan heb gewerkt.

Om van het smiley kussen een masker te kunnen maken moest ik eerst alle vulling eruit halen en dit dan vervangen voor mijn eigen vulling die ik zou kunnen plakken waar ik wou, maar ik merkte dat het moeilijk was ervoor te zorgen dat het masker een mooie ronde vorm kreeg. Om de ronde vorm te krijgen gebruikte ik mijn oude vulling en wikkelde dit in kleine balletjes met ducttape. Hierdoor plakte het een beetje aan mijn haar maar dit was geen probleem.

 

Omdat ik nog moest kunnen zien en ademen in het masker maakte ik twee gaten in de ogen zodat ik zou kunnen zien maar twee gaten in het masker waar ogen achter zaten zag er een beetje vreemd uit, daarom plakte ik twee zwarte plasticstukjes voor mijn ogen waardoor je er niet of nauwelijks de ogen kon zien. Voor het ademen maakte ik een gat. achter de tong die je niet zou zien.

Nu moesten we de producten presenteren aan de opdrachtgevers, hierbij moesten we ook onze producten laten zie aan de rest van de klas. Dit ging goed en veel mensen waren erg positief over het masker wat ik had gemaakt.

In dit project leerde ik om een andere functie te bedenken voor een product met een andere originele functie.

Wat ik volgende keer beter wou doen is dat netter werk waardoor mijn eindproduct er beter uitziet.

 


3. Station duivendrecht

Dit project was mijn tweede project, waar we voor de eerste keer een opdrachtgever hadden. Ik zat in een groepje met Chase, Silke en Bin.

Dit project stond centraal in de bètawereld Wonen, Werken & Verkeer

In dit project was de opdrachtgever gemeente Duivendrecht en we moesten ideeën en oplossingen bedenken om station Duivendrecht groener te maken (meer planten).

Als opening van dit project bezochten we het station zelf om al ideeën te krijgen voor wat we zouden kunnen doen en om foto's te maken om deze uit te werken daarna moesten we het gaan uitwerken.

Toen we terugkwamen op school gingen brainstormen voor ideeën om Duivendrecht groener te maken, wat we merkten is dat er niet veel ruimte was op de grond, dus we gingen de muren op want er waren veel lege muren. Dus we besloten om verticale planten te plaatsen.

 

Nu moesten we het gaan uitwerken in foto's, zelf hadden we foto's gemaakt zodat we deze stap konden doen maar we gebruikten ook al bestaande beelden van het station zodat we beter van boven konden laten zien wat ons plan was. 

Om te laten zien waar we planten wouden plaatsen gebruikten we donker- en lichtgroen om te tekenen op de foto's waar planten zouden komen.

Hierna moesten we onze ideeën uitwerken in een filmpje waar we een green screen gebruikte om ons plan te laten zien terwijl we praatte, daarna presenteerde we onze video aan de klas waar de twee beste groepjes van de klas hun video moesten laten zien aan gemeente Duivendrecht. Helaas mochten wij dit niet doen.

In dit project leerde ik om creatieve manieren te verzinnen om op bestaande plekken meer planten op kleine ruimtes in te werken.

Wat ik beter wou doen is dat je niet MS paint gebruikte voor het laten zien waar de planten moesten komen.


4. Luchtverversing

Dit project was mijn derde project en ik zat hier in het groepje met Samuel, Julius en Oliver

Dit project stond centraal in de bètawereld Mens & Gezondheid

In dit project hadden we niet echt een opdrachtgever maar moesten we zelf een plek uitkiezen om het project te doen. 

Hier moesten we een gebouw uitkiezen waar we een idee zouden geven om de luchtkwaliteit te verbeteren.

Na te brainstormen hadden we besloten om de Anna-kerk te kiezen voor dit project omdat we hadden gemerkt bij het kerstgala van de brugklas dat het nogal benauwd werd en omdat er heel vaak feestjes worden gevierd in de voormalige kerk.

Toen we begonnen met het bedenken van een oplossing merkten we dat het nogal moeilijk zou worden een airco te plaatsen doordat de Anna-kerk een hoog dak heeft waardoor er hele sterke airco's nodig zouden zijn. Daarom hadden we besloten om ook planten te plaatsen zodat er minder energie en plaats nodig is.

Als we een goed idee hadden moesten we dit gaan uitwerken op een maquette, maar omdat we niet helemaal serieus hadden gewerkt kwamen we in tijdsnood hierdoor moesten we op de dag voor de presentaties langer blijven om nog een eindproduct te hebben dag af was, hierdoor was onze maquette nogal slordig.

Het presenteren ging prima maar we waren een beetje slecht voorbereid dus dit ging ook niet perfect.

In dit project leerde ik om met verschillende variabalen zoals: energie, ruimte en kosten om te gaan om een specifiek doel te bereiken, in dit geval de luchtkwaliteit.

Wat ik beter wou doen is serieuzer werken zodat we op tijd klaar zijn.


Jaar 2

5. Valsspelen

In deze training zat ik met Kalle en Chase.

Dit project stond centraal in de bètawereld Hi-tech & Science

In deze training hadden we geen opdrachtgever.

Bij deze training moesten we een manier om vals te spelen bij een sport naar keuze. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan met magneten in bowling-pins en andere mogelijkheden. Wij hadden gekozen om een skateboard of longboard te upgraden. Ons idee was om een motor in een skateboard te zetten. Het idee hierachter was dat je makkelijker hoger kan komen voor betere trucjes en sprongen.

Toen we begonnen merkten we dat het moeilijk was om de motor te verstoppen op een mooie manier dus we besloten dat de batterij zichtbaar was.

Iedereen had andere taken in dit project, ik bijvoorbeeld moest de board van het skateboard maken. Chase werkte aan de motor. En Kalle deed vooral het verslag maar hielp ook mee aan de motor. Deze takenverdeling werkte prima en we konden een mooi eindproduct krijgen. Wel waren de wielen een beetje moeilijk om goed te krijgen dus waren deze een beetje scheef.

Uiteindelijk hadden we een mooi eindproduct die ook werkte, de docenten vonden het zelf zo mooi dat het ook de kast ging.

Bij deze training leerde ik om ideeën te verzinnen om bestaande objecten of sporten makkelijker te maken

Wat ik beter wou doen bij dit project is meer helpen bij elk aspect van het project.


6. Website maken

Bij dit project zat ik met Maximilian en Denis.

Dit project stond centraal in de bètawereld Digitaal, Media & Entertainment.

Dit was het eerste project waar we zelf een opdrachtgever moesten zoeken.

In dit project moesten we een website maken voor een bedrijf naar keuze, echter moesten we wel naar het bedrijf toegaan en bespreken of ze hier aan mee willen doen. Wij hadden na brainstormen besloten om naar het hotel 'Station Amstelveen' te gaan omdat ik daar de eigenaren al van kenden. 

Dit was een interessante ervaring doordat ik nog nooit een bedrijf had benaderd om iets te bespreken waardoor ik aan veel dingen moest denken waar ik nog nooit aan had gedacht, zoals hoe formeel je moet praten, wat voor vragen ik ging vragen, etc. 

Toen we begonnen aan de website merkte ik dat per ongeluk alles ging doen waardoor mijn andere teamleden niet veel deden. Dit was voor mij dan ook een verbeterpunt die ik ging verbeteren in de toekomst. 

Door moodboards en bezoeken aan het hotel kwamen we tot een mooi eindproduct waar het hotel ook blij mee was. Helaas konden ze het niet gebruiken als website omdat we toen niet wisten hoe je dit zou doen, maar overal was ik blij met resultaat.

Bij dit project leerde ik om met bedrijven om te gaan en met sites om website te maken (wat ook erg helpt bij deze portofolio maken).

Wat ik beter wou doen is de rest van mijn team ook laten helpen in het project.


7. Een gedeelte van de A9 ontwerpen

Bij dit project zat ik met Raphael, Tomas en David.

Dit project stond centraal in de bètawereld Wonen, Werken & Verkeer

Onze opdrachtgever bij dit project was Rijkswaterstaat

Bij dit project moesten we ideeën bedenken om voor duurzame energie te zorgen op één van de nieuwe overkappingen van de A9. Dit bleek echter moeilijker dan we dachten.

We begonnen door te brainstormen voor manieren om energie op te wekken voor de lichten op en onder de overkapping. Dit klinkt makkelijk maar we moesten ook letten op hoeveel energie elke manier opwekt. uiteindelijk waren we geland op drie ideeën.

 

Ten eerste wouden we een paar grote 'zonnepaneelbloemen' plaatsen waar je onder zou kunnen zitten wat voor beschutting energie zorgt. Ten tweede wouden we de kinetische energie gebruiken van de auto die over het asfalt rijden om zo wat extra energie op te wekken. En ten derde wouden we reflecterende verf of muurmateriaal gebruiken zodat de lichten niet heel vel zouden hoeven schijnen doordat je de muren al kan zien doordat het dan zou reflecteren.

Al deze ideeën moesten we gaan uitwerken in een maquette dus dit was dan ook de volgende stap. Dit ging goed en we hadden een mooie maquette als eindproduct. 

Hierna moesten het zoals altijd ons eindproduct gaan presenteren, hier waren de opdrachtgevers positief over onze creatieve oplossingen, ze hadden namelijk nog niet gedacht aan reflecterende middelen of kinetische energie.

Wat ik heb geleerd tijdens dit projecten is om creatieve manieren te bedenken om energie op te wekken.

Er was niet echt iets wat ik beter wou doen.


8. Virus kenner

Bij dit project zat ik met Fabienne, Denis en Eva.

Dit project stond centraal in de bètawereld Mens & Gezondheid

De opdrachtgever bij dit project was viruskenner.

Bij dit project moesten we een manier bedenken om een oplossing of hulpmiddel voor een bekend virus te bedenken. Iedereen werd in groepjes ingedeeld en kreeg een virus aangewezen. Wij kregen de mazelen

We begonnen net zoals elk project met brainstormen maar net zoals vorig project was dit makkelijker gezegd dan gedaan. Het is moeilijk om een oplossing te bedenken voor een virus met bijna geen kennis over antivirussen of andere oplossingen, dus we begonnen met onderzoek doen. We kwamen erachter dat er eigenlijk al een oplossing was voor de mazelen, dit was een vaccin. Daarom besloten wij om reclame te maken voor ouders met jonge kinderen om het vaccin te nemen. Maar voordat we dit gingen doen moesten we een userpersona maken waar we besloten hoe we reclame zouden maken. We kozen uiteindelijk voor sociaal media reclame en tv reclame omdat dit veel wordt gekeken door onze doelgroep. Helaas konden we dit niet testen.

Bij de eindpresentaties lieten we onze reclame zien samen aan de opdrachtgevers en enkele ouders.

Ik heb tijdens dit project geleerd hoe virussen zich verspreiden en werken.

Wat ik beter wou doen voor volgend project is eerder beginnen met het verslag schrijven.


Jaar 3

9. Sociaal wetenschappelijk onderzoek

Bij deze training zat ik met Lewon, Chase en Kalle.

Dit project stond centraal in de bètawereld Mens & Gezondheid

Bij deze training hadden we geen opdrachtgever.

Bij deze training moesten we een sociaal wetenschappelijk onderzoek uitvoeren. Dit houdt in dat we het sociale gedrag van mensen moeten onderzoeker door middel van bijv. een enquête of interviews.

Wij besloten om het nieuwe telefoonverbod van het KKC te gaan onderzoeken. Om het simpel en overzichtelijk te houden besloten we het alleen in onze klas te doen. Onze onderzoeksvraag was:

Heeft het telefoonverbod van het KKC invloed op de sociale activiteiten van 3vt2?

Wij besloten voor een enquete en een interview te gaan gebruiken voor ons onderzoek, dit deden we zodat we veel informatie zouden krijgen van de enquete en een diepte interview waar we ook redenen voor de antwoorden van de enquete zouden krijgen.

Wat we merkten nadat we onze antwoorden binnenhadden is dat veel mensen minder waren geïnvloed door het telefoonverbod dan we dachten. Dit kwam waarschijnlijk doordat de meeste vriendengroepen van de teamleden wel veel op hun telefoon in de pauze zat.

Hierna moesten we alle informatie in een poster gaan verwerken en gaan presenteren aan de docenten.

Tijdens dit project heb ik geleerd hoe je mensen moet interviewen op basis van al bestaande informatie en hoe ik dan iets heb aan de antwoorden die de geïnterviewden geven. Ook heb ik geleerd hoe je een enquête moet maken die mensen graag willen maken (omdat deze niet te lang is) maar hoe je nog steeds bruikbare informatie krijgt.

Wat ik beter wil doen is minder assumpties maken over een onderwerp zodat we niet eentonige antwoorden krijgen.


10. Vallend ei

Bij deze training zat ik met Kalle.

Dit project stond centraal in de bètawereld

We hadden bij dit project geen opdrachtgever

Bij deze training moesten we een ei laten vallen van 4-5 meter met een omhulsel gemaakt van papier, touw en rietjes zonder dat het kapot zou gaan dat niet zwaarder is dan 25 gram.

We moesten door middel van Natuurwetenschappelijk onderzoek bepalen of het omhulsel dat we zouden maken ook ervoor zou zorgen dat het ei heel blijft. Maar voordat we berekeningen konden doen moesten we eerst gaan brainstormen voor ideeën voor een omhulsel. Na veel ideeën en tests hadden we besloten om geknipte toiletrollen en een parachute te gebruiken zodat het ei niet kapot zou gaan. Dit was namelijk volgens onze berekeningen de beste manier om ervoor te zorgen dat het ei niet zou breken.  

Toen de dag kwam dat we het ei zouden laten vallen ging het precies zoals verwacht, we lieten het ei vallen van de brug in de hal en het landde en het ei bleef intact.

Hier leerde we hoe we natuurkunde konden gebruiken bij andere vakken dan natuurkunde zelf. 

Er was niks wat ik beter wou doen doordat het ei niet kapot ging.


11. Profielproject (EMB)

Bij dit project zat ik met Mika, Haresh en Boaz.

Dit project stond centraal in de bètawereld Mens & Gezondheid en Digitaal, Media & Entertainment

De opdrachtgevers van dit project waren Jolanda Duineveld en Jacqueline Kooiman van Rainbow Creations BV.

Bij dit project of projecten eigenlijk, moest je kiezen tussen een paar verschillende projecten: EMB, Eigen Buurt, Fijnstof en Vakkanjers. Elk van deze projecten was in het thema van een bèta-wereld. EMB was Mens & Gezondheid, Eigen Buurt was Werken & Verkeer, Fijnstof was Voeding & Natuur Ontwerp, Vakkanjers was Hi-Tech & Science.

Ik koos voor EMB omdat het mij interessant leuk om in de voeten te stappen van iemand die heel andere normen en behoeftes heeft. 

We moesten bij dit project speelgoed maken voor kinderen met een Ernstige Meervoudige Beperking (EMB). Maar er waren hier een paar eisen voor (zelf moesten we er ook vier maken):

1. Het product moet bruikbaar zijn;
2. het product moet ‘hufterproof’ zijn;
3. het product moet een leerzaam doel hebben;
4. het product moet zelfcorrigerend zijn;
5. het product moet makkelijk te begrijpen en voorspelbaar zijn;
6. het product mag ook voor samenwerking geschikt zijn.
7. Het product moet kleurrijk zijn; 
8. Het product moet geschikt zijn voor een 10 jaar oude jongen. (Dus niet te kinderachtig); 
9. Het product moet een duidelijk thema hebben; 
10. Het product moet het kind enthousiast maken en ervoor zorgen dat hij het ook wil gebruiken; 

 

Het was dan ook moeilijk om ideeën te bedenken met zoveel eisen. Maar uiteindelijk hadden we een paar ideeën dat aan alle eisen voldeed.

1. Kleurendraaier. Dit was een puzzel waar er een plaat is met vier verschillende kleuren erop in vier gebieden is waar een plaat met figuurtjes waar de gebieden die een bepaalde kleur is uitgesneden  waardoor je de figurenplaat kan draaien totdat alle figuren de juiste kleur in de uitgesneden gebieden. (zie foto hiernaast voor verduidelijking). 

2. 30 seconds voor kinderen met een EMB. Hier zouden er makkelijke woorden zijn te beschrijven en uit te beelden. Maar dit bleek moeilijk te zijn doordat we erachter kwamen in de tussenevaluatie dat de kinderen niet of bijna niet konden praten waardoor het te ingewikkeld was voor ons om uit te vogelen in enkele lessen.

3. Een interactieve dieren poster, hier zou een foto van het dier op staan, de naam, de vacht, huid of schubben van het dier en een knop die het geluid van het dier zou afspelen. We beseften helaas dat het heel moeilijk zou zijn om de benodigde vachten en huiden van de dieren te verzamelen

Na een tussenevaluatie met de opdrachtgevers besloten we om door te gaan met de  kleurendraaier.

Tijdens het maken waren er veel problemen met het uitsneden van de figuurtjes met de lasersnijder. Hierdoor kwamen we in tijdsnood waardoor we een meer primitieve manier moesten gebruiken en met een boormachine het moesten 'uitboren'.

Toen de kleurendraaier klaar was moesten we het presenteren aan de opdrachtgevers met een kleine presentatie. De opdrachtgevers waren erg positief over onze creatieve oplossing voor het probleem. 

Wat ik heb geleerd van dit project is dat ik een planning moet maken (alweer) zodat ik niet in tijdsnood zal komen doordat ik heb overschat wat ik in een korte tijd kan doen. Ook moet ik proberen om meer mee te doen in elk gedeelte van het project zodat ik kan leren van alles wat we hebben gedaan.


12. Duurzaam koken

Bij dit project zat ik met Bin, Chris, Kalle

Dit project stond centraal in de bètawereld Voeding & Natuur 

Bij dit project was de opdracht om een duurzaam gerecht te maken voor de opdrachtgever: Sunday. Dit restaurant zit aan de poel en wou een nieuw duurzaam gerecht met minimaal één gerecht.

We begonnen eerst met het zoeken naar lokale duurzame voedselbedrijven. Al snel kwamen we op een paar winkels en plekken. Vanaf hier gingen we bepalen welk gerecht we gingen maken. Na brainstormen kwamen we terecht op gyros omdat het ons een lekker gerecht leek, omdat het met veel duurzame en lokale producten kan worden gemaakt en omdat het goed past bij de sfeer van Sunday.

Nu we hadden bepaalt welk gerecht we gingen doen moesten we het recept gaan maken. We besloten om koeienvlees te gebruiken voor het vlees in de gyros, dit klinkt misschien tegenstrijdig want rund is één van de minst duurzame stukken vlees, maar hier hadden we aan gedacht. Om onze keuze duurzaam te maken gingen we van een lokale bron kopen waardoor er bijna geen transportkilometers zijn en de koeien van de stalhouderij waren geen slachtskoeien maar melkkoeien die aan het eind van hun leven werden geslacht om het vlees als extraatje te verkopen. Hierdoor kregen we guilt-free rund gyros zoals we het zouden noemen. 

Maar we moesten ook bepalen hoe we de rest van het gerecht zouden maken, we besloten om ons groente van de supermarkt ekoplaza te halen die focust op dierenvriendelijk en biologisch eten. De meel voor de pitabroodjes kwam van een lokale molen, en de geitenyoghurt voor de tzatziki van de geitenboerderij in Amstelveen. 

Met ons gerecht en ingrediënten klaar was er maar één ding om te doen; het gaan voorbereiden! Dus dit was dan ook precies wat we gingen doen. De eerste keer dat het we het bereiden merkten dat we de pitabroodjes te dik hadden bereid wat we zouden verbeteren in poging twee waar het vlees en de pitabroodjes goed gingen. Het recept was klaar en nu moesten we aan het marketingplan beginnen. 

Het marketingplan maken verliep makkelijk en soepel, door de planning die we hadden gemaakt hadden we veel tijd over waardoor we het rustig aan konden nemen.

De dag voordat we het recept zouden maken in het restaurant moesten we nog een paar dingen thuis maken. Dit was de marinade voor het vlees, het deeg voor de pitabroodjes laten rijzen en bakken, de tzatziki voorbereiden en de uien en tomaten snijden.

Toen we bij het restaurant waren ging alles zoals gepland en de gyros zagen er nog beter uit dan we dachten. Helaas had niemand een foto gemaakt van het eindresultaat. 

De jury was heel positief over ons gerecht en vond het goed dat we dachten aan hoe he bij de sfeer van Sunday zou passen.

Wat ik heb geleerd tijdens dit project is dat een planning maken heel goed werkt wat ervoor zorgt dat het project heel soepel verloopt. Ook heb ik geleerd hoe ik lokale bedrijven en producten moet opzoeken.

Wat ik beter wil doen voor toekomstige projecten is dat ik beter kan designen in verschillende creatieve aspecten zoals posters maken.

Maak jouw eigen website met JouwWeb